poniedziałek, 10 kwietnia 2017

Dąb Hitlera?

Z reguły nie piszę na moim blogu dla samego tylko pisania, choćby z szacunku do moich Czytelników.
 Po prostu, jeśli mam jakiś ciekawy materiał czy też wątek o interesującym podłożu historycznym, wówczas piszę.
Teraz nadeszła taka okazja. Otóż mój kolega przesłał mi w ostatnim czasie zdjęcia obelisku ( właściwie pamiątkowego głazu) datowanego na 1 maja 1934 roku z napisem " Hitler Eiche". Wynika z tego, że jest to głaz pamiątkowy przypominający o posadzeniu drzewka dębowego przez Adolfa Hitlera lub też na jego cześć. Niby rzecz banalna, takich drzewek posadzono w tamtym czasie w III Rzeszy około 700, zastanawiające jednak jest to, że wspomniany przeze mnie głaz znajdował się na terenie dawnego folwarku w Smolnie Wielkim.
Z tego co wiem, to w tamtym czasie zarządcą i właścicielem majątku był rotmistrz Ernst von Einem, o którym tu wspominałem kilkakrotnie. Wiem też, że rotmistrz był zagorzałym zwolennikiem i aktywnym członkiem NSDAP. Być może to z jego inicjatywy posadzono taki dąb wraz z postawieniem pamiątkowego głazu na cześć führera.
Czy Adolf Hitler był w latach 30-tych w naszych stronach? To całkiem prawdopodobne. Słyszałem o jego wizytach w pałacu von Reussów w Trzebiechowie i planowanym pobycie w sanatorium. Jak było naprawdę? Na razie tego nie wiem w 100 %.
Wiadomo, że nie egzaltuję się faszyzmem, nacjonalizmem i gloryfikacją hitleryzmu. Jednakże ten głaz jest cząstką naszej historii i dobrze byłoby o tym wspomnieć...
Oto fotografie wspomnianego przeze mnie głazu.























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz